Ange din e-postadress
Produkterna
Hitta bland alla våra produkter
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
För de vars miljöintresse eller ekonomi inte ger utrymme för att investera i en elbil, ger staten fina incitament genom olika premier. Det har givit branschen för såväl elbilar som elcyklar och andra elektrifierade fordon ett välförtjänt lyft. Som ägare av elfordonet märker man direkt hur bekvämt det är att ha macken hemma på gården. Tyvärr är inte alla förare utbildade elektriker, för då hade de säkerligen undrat om all den energi som krävs för att ersätta bensinen verkligen kan komma ut ur mitt vanliga eluttag hemma vid garageväggen.
Så här skriver Elsäkerhetsverket: "Om du laddar i ett vanligt vägguttag, ett så kallat Schuko-uttag, kan det finnas risk för brand." Läs hela artikeln här.
Det är helt klart förvirrande att Schuko-uttaget eller "gristrynet" som vi kallar det vanliga vägguttag för och som sitter i alla fastigheter i landet har 16A märkeffekt när man inte kan lita på det. Sannolikt inser de flesta emellertid att även om uttagen har en märkeffekt, så kan det bakomliggande kabelnätet ha en annan. Det förekommer också en hel del trixande med elanslutningar av hemmafixare inte alltid har full koll på kravbilden och blandar lite av det material man har hemma. Vad man mer sällan tänker på att uttagen kan vara gamla och redan något utmattade i både plast och kontaktstift. Att en timer, skarvsladd, förgreningsdosa eller andra mellanliggande komponenter kanske är specificerade till 10A och därmed inte ens i nyskick skulle tåla full belastning.
De flesta hus byggdes långt innan elbilen ens var påtänkt. Elnätet dimensionerades förvisso för hög belastning, men under antagande att det bara pågick under kortare perioder. En gammal dammsugare kan lätt dra upp till 8A, men vem dammsuger tolv timmar i sträck? Det är när vi börjar utnyttja el-infrastrukturen på ett sätt den inte var skapt för, som vi tar oanade risker.
Att sätta upp en laddningsstation är såklart ett bra alternativ, men ligger inte det inom räckhåll så rekommenderar vi att byta ut den medföljande laddarkabeln mot en där effekten kan regleras.
Man kan tycka att biltillverkarna borde ta mer av detta ansvar och erbjuda en sådan funktionalitet som standard, men vi får anta att det är en kostnad man inte ansett vara motiverad. Det skiljer sig också markant mellan olika biltillverkares laddarsladdar. Man kan inte utgå från att alla ligger på samma effekt, en del drar 16A andra 10A, så detta bör kontrolleras med respektive tillverkare.
Ett värdefullt tips är att säkerställa att den nya laddarkabel man köper också har en inbyggd termometer i Schuko-uttaget. Då minskar effekten i laddaren automatiskt till dess temperaturen i kontakten sjunkit under en viss nivå. På detta sätt minimerar du risken för att själva uttaget på grund av gnistbildning eller överbelastning blir så varmt att det börjar brinna.
Om du har funderingar kring laddstationer i ditt område eller vill diskutera hur man kan sköta fakturering av el inom bostadsområden, campingar eller publika platser i kommunen, kontakta oss för fri rådgivning. Vi är lätta att nå och gillar att hjälpa till. Hör av dig nu direkt på chatt, mail eller telefon: 08 52 400 700.
Och du, missa inga artiklar i Kunskapsbanken, prenumerera på nyhetsbrevet
Laddning av elfordon ställer höga krav på både laddkabeln och din elinstallation. Inte bara utifrån ett elsäkerhetsperspektiv, den ska också vara följsam och tålig eftersom du handskas med den varje dag. Här finner du de kablar, förlängare och smarta tillbehör med extra funktionalitet som underlättar ditt fossilfria liv.