Ange din e-postadress
Produkterna
Hitta bland alla våra produkter
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Till laddstationer med ett uttag i stället för en fast laddsladd behövs en lös laddkabel mellan laddstationen och bilen. Då man inom EU har standardiserat på Typ 2, är den absolut vanligaste laddningskabeln på marknaden en laddkabel med en Typ 2-kontakt i båda ändarna.
På denna kabel skiljer sig de två kontakterna åt. Typ 2-handtaget/laddhandsken som ska sättas in i laddstationen är en hankontakt och är något smalare till formen. På den andra sidan är handtaget/laddhandsken som ska sättas i bilens laddningsuttag en honkontakt och aningen större.
Standarden Typ 1 ses på vissa japanska och amerikanska bilmodeller. Om laddstationen har ett ladduttag av Typ 2 i stället för en fast laddsladd behöver använda en kabel som benämns Typ 1 till Typ 2 mellan laddstation och bil.
Den kabelände som ska sättas i bilens laddningsuttag är en Typ 1 honkontakt och har en krok/hasp som låser fast handtaget/handsken.
För Typ 1-bilar är det bra att investera i en adapter från typ 2 till typ 1. Då kan man till exempel ladda via en laddstation med fast laddsladd med Typ 2-handtag/laddhandske. Med adaptern kan man även ladda bilar med Typ 1-uttag på offentliga laddstationer som har en fast laddsladd av Typ 2.
När man valt rätt anslutning (typ 1 eller typ 2) behöver man kontrollera vilken kapacitet man har på bilens inbyggda laddare (16A eller 32A, samt 1-fas eller 3-fas). Enklast är att fråga bilhandlaren eller kontrollera bilens instruktionsbok.
För laddning av mindre elbilar och laddhybrider är 1-fasladdning ett alternativ. Räkna med att det med 16A uppsäkring tar ett par timmar att ladda en laddhybrid och något mer än dubbla tiden för en ren elbil. Väljer man i stället en 3-fasladdning går det givetvis snabbare.
Laddsystemen i laddstation och elbil kontrollerar att allt är ok innan laddningen påbörjas och ser till att fordonet får rätt ström och att ingen överlast av utrustningen sker. Val av strömstyrka på kabeln är mer en fråga om att köpa en så smidig och lättanvänd kabel som möjligt. En laddningskabel för 32A fungerar till en 16A bil men är kanske onödigt tung, kraftfull och dyr.
För att kunna dra nytta av ett 3-fas uttag måste även bilens ombordladdare vara 3-fas. Har du en bil som har 1-fas ombordladdare kan du fortfarande utnyttja säkerheten i CEE-uttaget, men din bil kommer enbart laddas på 1-fas.
Vägguttag i villor och garage har normalt 10A kapacitet om man inte uppgraderat elcentral och kablage. Laddsladdar för vanligt vägguttag som medföljer elbilar är ofta anpassade för en maximal kapacitet på 10A. För att komma runt den begränsningen kan det vara en idé att köpa en mer avancerad portabel laddsladd, som det dessutom går att justera effekten på.
När det inte finns en laddstation i närheten, är portabla laddare (benämns ofta som EVSE, Electric Vehicle Supply Equipment) en bra nödlösning. Med dessa kan man ladda bilen via ett vanligt vägguttag (Schuko) alternativt via ett CEE-uttag (blå kontakt för 1-fas och röd kontakt för 3-fas). Att ladda via ett CEE-uttag är säkrare och snabbare jämfört med ett vanligt vägguttag.
Direktroniks justerbara laddkabel ger dig möjlighet att stegvis ställa effekten från 6A och uppåt. Det gör den perfekt också till uttag för motorvärmare som ofta är avsäkrade till 6A, men även för publika laddningspunkter med högra kapacitet.
Direktroniks justerbara laddare finns även för 3-fasladdning. Med justerbar effekt minskar risken att överbelasta elnätet när man laddar via ett vanligt eluttag. Denna justerbara laddkabel ger möjligheten att stegvis ställa effekten från 6-16A respektive 6-32A beroende på modell.
Fler och fler offentliga laddstationer byggs runt om i landet. På dessa finns det oftast kablar med snabbladdning typ CCS 2 men även för normalladdning med en vanlig typ 2-kabel. En så kallad snabbladdare erbjuder betydligt högre hastigheter och brukar ligga på från omkring 50 kW upp till 300 kW i laddningshastighet. Snabbladdning via DC kallas ibland för Mode 4-laddning.
CCS (Combined Charging System) är en vidareutveckling av Typ 2-kontakten. Den är framtagen för snabbladdning och klarar laddning via både växelström (AC) och likström (DC).
En Typ 2-kabel av standardmodell passar i den övre delen av uttaget, men används hela kontakten med en CCS-kabel erhålls den fulla kapaciteten. Hastigheten på laddningen, beroende på vad elbilen klarar, kan vara upp till 280 kW beroende på tillgänglig kapacitet och vad bilen kan ta emot. När du laddare vid en snabbladdare med CCS 2 matar du bilen med DC (likström) direkt in i batteriet.
Elbilar med Typ 1-uttag har en annan teknik för snabbladdning. Här finns vissa bilar som har den så kallade CCS 1. Dock är det mer vanligt att de följer den japanska standarden för snabbladdning vid likström och har ett uttag som kallas CHAdeMO.
Direktronik marknadsför en CCS-adapter som gör att man kan ladda en elbil med CCS 1-uttag på en laddstation med fasta CCS 2-laddare.
Notera att Tesla Model S och Model X hade en egen variant av laddkontakt, men företaget har sedan Tesla Model 3 gått över till den europeiska CCS-standarden.
Direktronik har 30 års samlad kunskap om kablage och kabelnät
Vi fuskar inte med vår kvalité, utan är väldigt måna om att hålla en hög standard till våra kunder. Våra högt ställda krav garanterar alltid ett bättre värde än vad standarden rekommenderar. Med vår höga tekniska kunskap kan du som kund dra nytta av vårt kunnande, säkra leveranser och god service.