Meny

Rätt laddkabel till elbilen

Det gäller att ha koll på en hel del när man ska köpa en helt vanlig laddkabel till elbilen/laddhybriden. Ska det vara Typ 1 eller Typ 2, 16A eller 32A, 1-fas eller 3-fas, Schuko eller CEE, eller snabbladdning via CCS? Här försöker vi svara på några av de vanligaste frågorna

Typ 1 eller Typ 2, olika standarder i och utanför EU

Då man inom EU har standardiserat på Typ 2 är den absolut vanligaste laddningskabeln på marknaden en laddkabel med en Typ 2-kontakt i båda ändarna. På denna kabel skiljer sig de två kontakterna åt. Typ 2-handtaget/laddhandsken som ska sättas in i laddstationen är en hankontakt och är något smalare till formen, se bild nedan.

Typ2-kontakt_hane_skiss.png

På den andra sidan av Typ 2-laddsladden, är handtaget/laddhandsken som ska sättas i bilens laddningsuttag en honkontakt och aningen större, se bild nedan.

Typ2-kontakt_hona_skiss.png

Standarden Typ 1 ses på vissa japanska och amerikanska bilmodeller. Om laddstationen inte har en fast laddsladd utan ett ladduttag av Typ 2 kan man använda en kabel som benämns Typ 1 till Typ 2.

Laddkabel_typ2_till_typ1_spiral.png

Glöm inte bort att skydda din laddkabel, så du får nytta av den under en lång tid framöver. Köp till en praktisk förvaringsväska.

För Typ 1-bilar är det bra att investera i en adapter med best.nr 20103922, så man kan ladda på offentliga laddstationer med en fast laddkabel av Typ 2.

20103922_adapter_kontakter2.jpg

Notera att Tesla Model S och Model X hade en egen variant av laddkontakt, men att företaget sedan Tesla Model 3 har gått över till den europeiska CCS-standarden. Läs mer om den längre ner i artikeln.

Laddström och antal faser

När man valt rätt anslutning (typ 1 eller typ 2) behöver man kontrollera vilken kapacitet man har på bilens inbyggda laddare (16A eller 32A, samt 1-fas eller 3-fas). Enklast är att fråga bilhandlaren eller kontrollera bilens instruktionsbok.

För laddning av mindre elbilar och laddhybrider är 1-fasladdning ett alternativ. Räkna med att det med 16A uppsäkring tar ett par timmar att ladda en laddhybrid och något mer än dubbla tiden för en ren elbil. Väljer man i stället en 3-fasladdning går det givetvis snabbare. Dagens moderna elbilar har ofta stöd för 3-fasladdning, men då krävs en laddkabel med stöd för detta.

Laddsystemen i laddstation och elbil kontrollerar att allt är ok innan laddningen påbörjas och ser till att fordonet får rätt ström och att ingen överlast av utrustningen sker. Val av strömstyrka på kabeln är mer en fråga om att köpa en så smidig och lättanvänd kabel som möjligt. En laddningskabel för 32A kabel fungerar till en 16A bil men är kanske onödigt tung, kraftfull och dyr.

För att kunna dra nytta av ett 3-fas uttag måste även bilens ombordladdare vara 3-fas. Har du en bil som har 1-fas ombordladdare kan du fortfarande utnyttja säkerheten i CEE-uttaget, men din bil kommer enbart laddas på 1-fas.

Laddning utan laddstation

När det inte finns en laddstation i närheten, är portabla laddare (benämns ofta som (EVSE=Electric Vehicle Supply Equipment) en bra nödlösning. Med dessa kan man ladda bilen via ett vanligt vägguttag (Schuko) alternativt via ett CEE-uttag (blå kontakt för 1-fas och röd kontakt för 3-fas). Att ladda via ett CEE-uttag är säkrare och snabbare jämfört med ett vanligt vägguttag. Notera att vägguttag i villor och garage normalt har 10A kapacitet om man inte uppgraderat elcentral och kablage. De laddsladdar för vanligt vägguttag som medföljer elbilar är även de anpassade för en maximal kapacitet på 10A.

För att komma runt den begränsningen kan det vara en idé att köpa en mer avancerad portabel laddsladd, som det dessutom går att justera effekten på. Med justerbar effekt slipper du riskera att överbelasta elnätet när du laddar ditt fordon via ett vanligt eluttag. Direktroniks justerbara laddkabel ger dig möjlighet att stegvis ställa effekten från 6A och uppåt. Det gör den perfekt också till uttag för motorvärmare som ofta är avsäkrade till 6A, men även för publika laddningspunkter med högra kapacitet.

Direktroniks justerbara laddare finns även för 3-fasladdning. Med justerbar effekt minskar risken att överbelasta elnätet när man laddar via ett vanligt eluttag. Denna justerbara laddkabel ger möjligheten att stegvis ställa effekten från 6-16A respektive 6-32A beroende på modell.

20109586_portable_chargers.jpg

Snabbladdning via CCS (EU-standard)

Fler och fler offentliga laddstationer byggs runt om i landet. På dessa finns det oftast kablar med snabbladdning typ CCS men även för normalladdning med en vanlig typ 2-kabel. En så kallad snabbladdare erbjuder betydligt högre hastigheter och brukar ligga på från omkring 50 kW upp till 300 kW i laddningshastighet. Snabbladdning via DC kallas ibland för Mode 4-laddning.

Snabbladdare_CCS.jpg

Bilden lånad från den australiensiska webbsidan TheDriven

CCS (Combined Charging System) är en vidareutveckling av Typ 2-kontakten. Den är framtagen för snabbladdning och klarar laddning via både växelström (AC) och likström (DC).

En Typ 2-kabel av standardmodell passar i den övre delen av uttaget, men används hela CCS-kontakten erhålls den fulla kapaciteten. Hastigheten på laddningen, beroende på vad elbilen klarar, kan vara upp till 280 kW beroende på tillgänglig kapacitet och vad bilen kan ta emot. Vid laddning via en CCS-snabbladdare matas bilen med DC (likström) direkt in i batteriet.

Elbilar med Typ 1-uttag har en annan teknik för snabbladdning. Här finns vissa bilar som har den så kallade CCS 1. Dock är det mer vanligt att de följer den japanska standarden för snabbladdning vid likström och har ett uttag som kallas CHAdeMO. Direktronik marknadsför en CCS-adapter som gör att man kan ladda en elbil med CCS 1-uttag på en laddstation med fasta CCS 2-laddare.

En jämförelse över de olika uttagen för normalladdning (AC) och snabbladdning (DC).

Uttag_normal-och_snabbladdning.jpg

Bilden lånad från den australiensiska webbsidan TheDriven

Elbilar med Typ 1-uttag har en annan teknik för snabbladdning. Här finns vissa bilar som har den så kallade Typ 1 CCS. Dock är det mer vanligt att de följer den japanska standarden för snabbladdning vid likström och har ett uttag som kallas CHAdeMO.

Har du några frågor eller önskemål runt laddsladdar eller laddstationer eller något annat inom området hållbar strömförsörjning, så finns Direktroniks prisbelönta kundservice alltid redo* på telefon, e-post eller Chat.

Missa heller inga artiklar i Kunskapsbanken, prenumerera på nyhetsbrevet

*) vardagar måndag-fredag, 8.00-17.00

© Copyright 2021-10-04, innehållet är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.

Best.nr 20109781
Tygväska för upp till 10m laddkabel
101 SEK exkl. moms
 
Med justerbar effekt slipper du riskera att överbelasta elnätet när du laddar ditt fordon via ett vanligt eluttag. Vår justerbara laddkabel ger dig möjlighet att stegvis ställa effekten från 6A och uppåt. Det gör den perfekt också till uttag för motorvärmare som ofta är avsäkrade till 6A.
3 570 SEK exkl. moms
Finns i flera varianter
 
Intelligent och effektiv portabel elbilsladdare som gör laddningen enkel och bekväm. Med justerbar effekt slipper du riskera att överbelasta elnätet när du laddar ditt fordon via ett vanligt eluttag (CEE Röd). Denna justerbara laddkabel ger möjligheten att stegvis ställa effekten från 6-16A respektive 6-32A beroende på modell
6 880 SEK exkl. moms
Finns i flera varianter
Best.nr 20103922
Adapter laddkabel, från typ 2 till typ 1
1 600 SEK exkl. moms
 
Laddkabeln för laddstationer och dig med typ 2-kontakt i fordonet, dvs de flesta europeiska bilmärken. Den spiraliserade (fjädrande) funktionen gör att kabeln slipper hamna på marken och samla på sig en massa smuts som du sedan får med dig in i bilen.
2 040 SEK exkl. moms
Finns i flera varianter
 
Laddkabeln för laddstationer och dig med typ 1-kontakt i fordonet, dvs de flesta amerikanska och japanska bilmärken. Den spiraliserade (fjädrande) funktionen gör att kabeln den slipper hamna på marken och samla på sig en massa smuts som du sedan får med dig in i bilen.
2 000 SEK exkl. moms
Finns i flera varianter
Best.nr 20101233
1-fas 230 VAC, 16A (3,5kW) / 32A (7kW)
6 610 SEK exkl. moms
Best.nr 20102224
11kw, 16A, Typ 2 fast laddsladd, 3-fas, Wi-Fi
10 340 SEK exkl. moms
Best.nr 20101236
AC 1-fas 7kW, Ladduttag, LCD-skärm
10 970 SEK exkl. moms
Best.nr 20101238
AC 3-fas 22kW, Ladduttag, LCD-skärm
20 660 SEK exkl. moms
Best.nr 20109651
Adapter CCS Combo 2 till CCS combo 1, 150A, 0,3m kabel
5 680 SEK exkl. moms