Ange din e-postadress
Produkterna
Hitta bland alla våra produkter
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Best.nr 20108557
Räcker inte laddsladden alltid fram till elbilen? Nu finns en perfekt skarvlösning för laddstationer av typ 2, där avståndet mellan laddstolpen och elbilen är för kort. Ladda med en effekt på upp till 7.2 kW, 32A, 1 fas, alternativt 11kW, 16A, 3-fas Läs mer
Varianter
En förlängningssladd till laddningspunkter med fast laddsladd, och laddhanske av typ 2 (europeisk standard), för laddning av eldrivna fordon (EV/elbil och PHEV/laddhybrid). Med denna sladd kan man förlänga en befintlig typ 2 laddsladd med antingen två eller fem meter, beroende på modell.
OBS, notera att kabeln inte fungerar i ett ladduttag, utan endast som förlängning av en laddkabel! Har laddstationen ett ladduttag behöver man komplettera med en laddkabel av Typ 2 mellan laddstation och förlängningskabelns uttag.
Laddstationens befintliga laddhandske/handtag på ansluts i förlängningskabelns uttag, och bilen laddas istället med laddhandsken/handtaget på förlängningskabeln. Tillverkaren rekommenderar att det totala avståndet mellan laddstation och bil inte överstiger tio meter pga den kommunikation/handskakning som sker mellan laddstation och bil.
Förlängningssladden är kompatibel med laddsladdar av typ 2, och kan ladda med en effekt på upp till 7.2 kW, 32A, 1 fas, alternativt 11kW, 16A, 3-fas.
Förlängningskabelns laddhandske och uttag följer EU-standarden för Typ 2-laddning. Förlängningskabeln saknar den låsfunktion som finns på vanliga laddsladdar, men bryts kopplingen (handskakningen) mellan kontakterna pga tex glapp stoppas laddningen automatiskt av säkerhetsskäl.
Förlängningskabeln har skyddsklass IP54 (dammskyddad/sköljtät).
För längsta möjliga livslängd rekommenderas att sladden förvaras på en torr plats. Undvik att lämna sladden där sol, vind, damm och regn kan komma åt den.
Montera till exempel förlängningskabelns uttag inne i garaget om du vill ha en alternativ laddplats också utanför eller i carporten. Med det infällda montaget blir det snyggt på väggen och det tättslutande locket skyddar uttaget när det inte används. Förlängningskabelns sladd och laddhandske sitter då på garageväggens utsida.
Ladda bilen som vanligt med en vanlig laddsladd via laddstationen inne i garaget (utan förlängningskabeln). Vid laddning utanför garaget ansluter man istället en vanlig laddkabel mellan laddstationen och förlängningskabelns hansida (med flens och lock) på garageväggens insida. På utsidan sitter förlängningskabeln med honkontakt för anslutning till bilens hanuttag av typ 2.
Det gäller att ha koll på en hel del när man ska köpa en helt vanlig laddkabel till elbilen/laddhybriden. Ska det vara Typ 1 eller Typ 2, 16A eller 32A, 1-fas eller 3-fas, Schuko eller CEE? Här försöker vi räta ut de vanligaste frågetecknen
Minska brandrisk vid laddning av elbil
Ett brinnande intresse för miljön ska inte behöva sätta fyr på huset. Självklart ska vi ta miljöhotet på största allvar och bidra aktivt till att minska vårt planetslitage. Men vi ska undvika att ta onödiga personliga risker om det går. Därför bör du som har eller överväger att skaffa en elbil fundera ditt elnäts förmåga och hur mycket du törs utmana det.
Hitta rätt i djungeln av laddkablar till elbilar och laddhybrider
För vissa räcker det med en lös laddkabel till elbilen eller laddhybriden (plug-in-hybriden), medan andra kan behöva flera laddkablar och/eller en adapter. En bra investering är en portabel laddkabel för vanliga uttag, om det inte finns en laddstation i närheten när man väl behöver en…