Ange din e-postadress
Produkterna
Hitta bland alla våra produkter
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Best.nr 105-2710
Med justerbar effekt slipper du riskera att överbelasta elnätet när du laddar ditt fordon via ett vanligt eluttag. Vår justerbara laddkabel ger dig möjlighet att stegvis ställa effekten från 6A och uppåt. Det gör den perfekt också till uttag för motorvärmare som ofta är avsäkrade till 6A. Läs mer
Varianter
Dessa kablar är avsedda för laddning av elbilar (EV) och ska ej användas tillsammans med adaptrar och skarvsladdar!
Kablarna är IP54-klassade (dammskyddad/sköljtät).
Med justerbar effekt slipper du riskera att överbelasta elnätet när du laddar ditt fordon via ett vanligt eluttag. Vår justerbara laddningskabel ger dig möjlighet att stegvis ställa effekten från 6A och uppåt. I den lägsta effekten är förbrukningen jämförbar med en vanlig dammsugare och bör inte innebära några problem för varken uttag, ledningar eller säkringar.
Kabeln har dessutom en funktion som begränsar laddningen om uttaget blir för varmt. Om temperaturen överstiger 70℃ anpassar laddaren effekten. En extra säkerhetsfunktion som skyddar dig om du missbedömt det möjliga effektuttaget.
Många motorvärmaruttag i garage och vid parkeringsplaser är avsäkrade på 6A för att inte ledningsnätet ska överbelastas av för många samtidiga användare. Samtidigt är i stort sett alla laddkablar som medföljer bilen vid leverans begränsade till 10A och ej justerbara. Ett antal bostadsrättsföreningar har föbjudit laddning av elfordon via bland annat motorvärmaruttag. Med vår justerbara laddkabel satt till 6A uppfyller du plötsligt kraven för den gräns föreningen satt upp och därmed bör alla tusentals motorvärmarstolpar bli tillgängliga för laddning av elfordon.
Det rapporteras om flera olyckor kopplade till kablar som överbelastar de vanliga eluttagen. Man kan lätt tro att eluttaget där hemma tål den specificerade maxlasten på 16A, men denna gräns avser inte kontinuerlig belastning. Här finns att läsa om några skrämmande fall på senare tid.
Ur tidningen Elinstallatören om en villa som brunnit ner
Ur tidningen Ny Teknik om privatfastigher som eldhärjats
Det gäller att ha koll på en hel del när man ska köpa en helt vanlig laddkabel till elbilen/laddhybriden. Ska det vara Typ 1 eller Typ 2, 16A eller 32A, 1-fas eller 3-fas, Schuko eller CEE? Här försöker vi räta ut de vanligaste frågetecknen
Minska brandrisk vid laddning av elbil
Ett brinnande intresse för miljön ska inte behöva sätta fyr på huset. Självklart ska vi ta miljöhotet på största allvar och bidra aktivt till att minska vårt planetslitage. Men vi ska undvika att ta onödiga personliga risker om det går. Därför bör du som har eller överväger att skaffa en elbil fundera ditt elnäts förmåga och hur mycket du törs utmana det.
Hitta rätt i djungeln av laddkablar till elbilar och laddhybrider
För vissa räcker det med en lös laddkabel till elbilen eller laddhybriden (plug-in-hybriden), medan andra kan behöva flera laddkablar och/eller en adapter. En bra investering är en portabel laddkabel för vanliga uttag, om det inte finns en laddstation i närheten när man väl behöver en…