Ange din e-postadress
Produkterna
Hitta bland alla våra produkter
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Andra sätt att hitta på
Lagen om producentansvar för elektriska och elektroniska produkter slår fast att tillverkare och importörer är ansvariga för sina produkter även när de är uttjänta. Men trots att bestämmelsen funnits sedan 2005 har Direktronik aldrig fått tillbaka en enda pryl. Därför går man nu steget längre och uppmanar sina kunder att skicka tillbaka uttjänt elektronik av vilket ursprung som helst.
"Alla kunder som tar emot en försändelse från Direktronik kan bara fylla samma låda med elektronikskrot och returnera den. Vi ser till att prylarna hamnar rätt", säger Mats Rydén, VD för Direktronik.
Gröna kretsen är ett samarbetsprojekt mellan Direktronik, Azalea Global och Stena Technobox. Azalea Global rekonditionerar produkter som kan ha ett värde på andrahandsmarknaden. Huvudsakligen handlar det om nätverksutrustning, servrar och lagringsutrustning. Stena tar hand om sådant som är skrot och ser till att råvaror som guld och andra tungmetaller tas till vara. Årligen hamnar flera tusen ton elektronikskrot i soporna vilket är ett stort problem för miljön. Mycket skrot blir också bara liggande i förråd och lager och det är något som Naturvårdsverket gärna skulle se en ändring på.
"En stor vinst med samarbeten som Gröna Kretsen är att de kan uppmuntra folk att göra sig av med gammalt skräp", säger Lars Eklund på Naturvårdsverket. Kan vi återvinna skrotet minskar behovet av att bryta nya råvaror, vilket också är bra för miljön. Direktronik hoppas förstås på att kunderna hörsammar uppmaningen. "Detta bygger helt och hållet på att vi får kunderna med oss", säger Mats Rydén. Vi kommer skicka med en lapp med varje försändelse. De kunder som är duktigast på att skicka tillbaka skrot kommer att belönas. Tillsammans kan vi göra nytta.
"Gröna kretsen" - Vår gemensamma miljöförening. Gå med, det kostar inget.